Úsek | Třída | Délka | Stupně | Převýšení |
---|---|---|---|---|
1. Ústí - Praha | Va | 62 km | 8 | 27 m |
2. Praha - Přehrada Slapy | IV. | 28 km | 2 | 35 m |
Překážka: Slapská přehrada | Lodní zdvihadlo (2020) | |||
3. Přehrada Slapy - Přehrada Orlík | I. | 52 km | 1 | 14 m |
Překážka: Orlická přehrada | Lodní zdvihadlo (2020-2025) | |||
4. Přehrada Orlík - Přehrada Hněvkovice | I. | 71 km | 3 | 25 m |
5. Přehrada Hněvkovice - České Budějovice | I. | 27 km | 2 | 17 m |
Celkem nyní | 239 km | 16 | 118 m | |
Celkem po dokončení (2020 - 2025) | 240 km | 17 | 218 m |
Dolní Vltava je úsek od ústí Vltavy do Prahy. Tento úsek je skrz Labskou vodní cestou napojen na evropskou síť vodních cest, což této vodní cestě dává mezinárodný význam. Využívaná je nejen výletními loděmi a další reakreačními plavidly, ale využívájí ji také nákladní lodě. Maximální velikost plavidla je 130 m x 11 m, což kategorii Va (CEMT).
Úsek nad Prahou tj. od soutoku Vltavy s Berounkou pod Slapskou přehradu je pozůstatek zamýšleného splavení Vltavy do Český Budějovic a dále pomocí průplavu Vltava - Dunaj do Rakouska pro nákladní lodě ze začátku minulého století. Tento projekt spojení České republiky s Dunajem byl sice zavrhnut, ale vystřídaly ho jiné: průplav Dunaj-Odra-Labe pro nákladní plavidla, který se plánuje a splavnění Vltavy do Českých Budějovic pro malá (rekreační) plavidla, který je ve výstavbě (více níže).
Tento úsek je využíván především rekreačními plavidly a výletními loděmi. Úsek spadá do kategorie IV.
Úsek Vltavy mezi Slapskou přehradou a Českými Budějovicemi je sice z naprosté většiny splavný, ale rozdělují ho tři nepřekonatelné překážky - přehrada Slapy, přehrada Orlík a nesplavný úsek nad Týnem nad Vltavou, kde je potřeba vybudovat plavební komoru na Hněvkovickém jezu.
Projekt Splavnění Vltavy do Českých Budějovic pro rekreační plavidla tyto překážky odstraní. Celá Střední Vltava bude splavněná pro plavidla o max. výtlaku 300 tun, tj. max. délka 44 m. Plavební hloubka bude 1,6 m.
Plánované dokončení
Lodní zdvihadlo Slapy (2020)
Lodní Zdvihadlo Orlík (2020 - 2025)
Dokument o Vltavské vodní cestě z roku 1987
Název | Úsek | Uvedení do provozu | Plavební komory |
---|---|---|---|
Hořín | 1. | 1905 | 137,5x11,5 m, 73x11,5 m |
Miřejovice | 1. | 1903 | 215x11,5 m |
Dolany | 1. | 1901 | 192x11,5 m |
Klecany | 1. | 1898 | 133,4x11,5 m |
Podbaba - Trója | 1. | 1902 | 135x11,5 m, 66x11,5 m |
Štvanice | 1. | 1912 | 170x11,5 m, 105x11,5 m |
Smíchov | 1. | 1912 | 175x11,5 m, 55x11,5 m |
Modřany | 1. | 1988 | 195x11,5 m |
Vrané | 2. | 1936 | 134x12 m, 85x12 m |
Štěchovice | 2. | 1945 | 118x12 m |
Slapy | X | Planované | 45x6 m |
Kamýk | 3. | 1963 | 35x6,5 m |
Orlík | X | 1975* | 8,5x2,6 m |
Kořensko | 4. | 1991 | 45x6 m |
Hněvkovice (jez) | 4. | 2017* | 45x6 m |
Hněvkovice (přehrada) | 5. | 1991 | 45x6 m |
Hluboká | 5. | 2012* | 45x6 m |
České Vrbné | 5. | 2011* | 45x6 m |
Celkem | 22 |