Výstavba
O Vídeňské přehradě se začalo mluvit již v roce 1900. První plán této přehrady se objevil v plánu Dunajské kaskády byl v roce 1917.
Podle tohoto plánu začali vznikat mezi roky 1959 - 1985 všechny Dunajské stupně. Tedy všechny až na Freudenau. Výstavbu této poslední přehrady zkomplikovaly protesty ekologické v Německém Hainburgu.
Proto vznikl dvouroční soutěž, které se zúčastnili odborníci společně se studenty a absolventy. Tuto nakonec tříroční soutěž vyhrál TEAM 3C v čele s architektem Albertem Wimmerem (*1947).
Dne 14.-16.května roku 1991 proběhlo Vídeňské referendum o osudu přehrady Freudenau.
Výsledek byl: ANO: 354 533
NE: 133 530
Tedy 72,6% hlasující bylo pro postavení VD Freudenau.
V roce 1992 se tedy mohly rozběhnout stavební práce nedaleko přístavu Freudenau (Odsud taky název přehrady).
Do března roku 1996 byla přehrada z velké části dokončená a tak mohla hladina z hrází stoupnout o 6 m.
22.10. téhož roku se pokoušela posádka tlačné soupravy s remorkérem Ďumbier z horní vody vplout do plavební komory, ale silný proud, který byl důsledek vysokého stavu vody, plavidlo strhl k přelivným polím, kde se zastavil.
Nehodu nepřežilo 8 z 9 členů posádky. Plavidlo bylo možné vyprostit až na jaře roku 1997.(Více)
V listopadu 1997 byla zcela dokončen návodní líc hráze a hladina mohla stoupnou ještě o 2,3 m.
V dubnu roku 1998 byla spuštěna i vodní elektrárna a vodní dílo bylo tedy hotové.
Náklady
15,6 mld. Rakouský Šilinků (= cca 1,133 mld. € nebo cca 30 mld. kč)
Popis
Vodní dílo se skládá z jezu u levého břehu, budovy vodní elektrárny a dvou plavební komor u pravého břehu. Dunaj v místě přehrazení je asi 270 m široký.
Jez se skládá ze čtyř pohyblivých přelivných polí, každý o šířce 24 m. Celková délka jezu je 126 m.
Vodní elektrárna Freudenau má instalovaný výkon 172 MW a ročně vyrobí okolo 1 052 GWh elektrické energie. (To pokryje spotřebu Rakouska asi z 1,52%)
V budově elektrárny pracuje celkem 6 Kaplanových turbín (původně jich mělo být 7). Každá turbína má průměr 7,5 m. Elektrárna pracuje v průtočném režimu.
Protože je Dunaj jednou z nejfrekventovanější vodní cest v Evropě jsou tu zde vybudovaný dvě plavební komory o délce 275 m a o šířce 24 m, které dokáží vyrovnat rozdíl hladin od 1 m až do 10,3 m. Horní i dolní vrata jsou vzpěrná.
Vodní dílo vzdulo hladinu Dunaje po délce 28 km až k přehradě Greifenstein (1985).
Přehrada | Freudenau |
---|---|
Rok uvedení do provozu | 1998 |
Délka hráze | 126 m |
Šířka hráze | - |
Výška hráze | 26 m |
Hydrologické údaje | Freudenau |
---|---|
Vodní tok | Dunaj |
Plocha povodí | ? |
Průměrný průtok | 1 900 m3/s |
Aktuální průtok | ZDE |
Stoletý průtok | 10 400 m3/s |
Historicky nejvyšší | 10 500 m3/s (15.8.2002) |
Nádrž | Freudenau |
---|---|
Rozloha | 973 ha |
Objem | ? |
Průměrná hloubka | ? m |
Vodní elektrárna | Freudenau |
---|---|
Výkon | 172 MW |
Roční výroba | 1 052 GWh |
Provozovatel | VERBUND Hydro power AG |
Turbíny | 6 x Kaplan |
Hltnost turbíny | 6 x 500 m3/s |
Průměr oběžného kolo | ? |
Spád | 8,3 m |
Otáčky | 65,2 ot./min |
Plavební komora | Freudenau |
---|---|
Třída (vodní cesty) | VIb |
Délka | 275 m |
Šířka | 24 m |