Přehrada Freudenau

Popis | Technické údaje | Video | Mapa

Fotogalerie

Přehrada Freudenau Přehrada Freudenau Přehrada Freudenau - Přelivná pole Přehrada Freudenau Přehrada Freudenau Návodní líc hráze Vodní elektrárna Freudenau Plavební komora Freudenau Plavební komora Freudenau Nádrž Freudenau Most pod přehradou Most pod přehradou Nákladní loď Výletní loď Vídeňský přístav vedle přehrady

Popis

Přehrada Freudenau (německy: Donaukraftwerk Freudenau) [Frojdenau] se nachází v jihu rakouské metropole Vídně. Vodní dílo Freudenau je poslední stupeň rakouské kaskády přehrad na Dunaji (9 přehrad).
Hlavním úkolem VD Freudenau je regulace Dunaje, a tím vytvořit vhodné podmínky pro plavbu. Další přínosem této Vídeňské přehrady je také výroba elektrické energie.

Výstavba
O Vídeňské přehradě se začalo mluvit již v roce 1900. První plán této přehrady se objevil v plánu Dunajské kaskády byl v roce 1917.
Podle tohoto plánu začali vznikat mezi roky 1959 - 1985 všechny Dunajské stupně. Tedy všechny až na Freudenau. Výstavbu této poslední přehrady zkomplikovaly protesty ekologické v Německém Hainburgu.
Proto vznikl dvouroční soutěž, které se zúčastnili odborníci společně se studenty a absolventy. Tuto nakonec tříroční soutěž vyhrál TEAM 3C v čele s architektem Albertem Wimmerem (*1947).
Dne 14.-16.května roku 1991 proběhlo Vídeňské referendum o osudu přehrady Freudenau.
Výsledek byl: ANO: 354 533
NE: 133 530
Tedy 72,6% hlasující bylo pro postavení VD Freudenau.

V roce 1992 se tedy mohly rozběhnout stavební práce nedaleko přístavu Freudenau (Odsud taky název přehrady).
Do března roku 1996 byla přehrada z velké části dokončená a tak mohla hladina z hrází stoupnout o 6 m.
22.10. téhož roku se pokoušela posádka tlačné soupravy s remorkérem Ďumbier z horní vody vplout do plavební komory, ale silný proud, který byl důsledek vysokého stavu vody, plavidlo strhl k přelivným polím, kde se zastavil. Nehodu nepřežilo 8 z 9 členů posádky. Plavidlo bylo možné vyprostit až na jaře roku 1997.(Více)
V listopadu 1997 byla zcela dokončen návodní líc hráze a hladina mohla stoupnou ještě o 2,3 m.
V dubnu roku 1998 byla spuštěna i vodní elektrárna a vodní dílo bylo tedy hotové.

Náklady
15,6 mld. Rakouský Šilinků (= cca 1,133 mld. € nebo cca 30 mld. kč)

Popis
Vodní dílo se skládá z jezu u levého břehu, budovy vodní elektrárny a dvou plavební komor u pravého břehu. Dunaj v místě přehrazení je asi 270 m široký.
Jez se skládá ze čtyř pohyblivých přelivných polí, každý o šířce 24 m. Celková délka jezu je 126 m.

Vodní elektrárna Freudenau má instalovaný výkon 172 MW a ročně vyrobí okolo 1 052 GWh elektrické energie. (To pokryje spotřebu Rakouska asi z 1,52%)
V budově elektrárny pracuje celkem 6 Kaplanových turbín (původně jich mělo být 7). Každá turbína má průměr 7,5 m. Elektrárna pracuje v průtočném režimu.

Protože je Dunaj jednou z nejfrekventovanější vodní cest v Evropě jsou tu zde vybudovaný dvě plavební komory o délce 275 m a o šířce 24 m, které dokáží vyrovnat rozdíl hladin od 1 m až do 10,3 m. Horní i dolní vrata jsou vzpěrná.

Vodní dílo vzdulo hladinu Dunaje po délce 28 km až k přehradě Greifenstein (1985).

Technické údaje

Základní informace

Přehrada Freudenau
Rok uvedení do provozu 1998
Délka hráze 126 m
Šířka hráze -
Výška hráze 26 m

Hydrologické údaje

Hydrologické údaje Freudenau
Vodní tok Dunaj
Plocha povodí ?
Průměrný průtok 1 900 m3/s
Aktuální průtok ZDE
Stoletý průtok 10 400 m3/s
Historicky nejvyšší 10 500 m3/s (15.8.2002)

Nádrž

Nádrž Freudenau
Rozloha 973 ha
Objem ?
Průměrná hloubka ? m

Elektrárna

Vodní elektrárna Freudenau
Výkon 172 MW
Roční výroba 1 052 GWh
Provozovatel VERBUND Hydro power AG
Turbíny 6 x Kaplan
Hltnost turbíny 6 x 500 m3/s
Průměr oběžného kolo ?
Spád 8,3 m
Otáčky 65,2 ot./min

Plavební komora

Plavební komora Freudenau
Třída (vodní cesty) VIb
Délka 275 m
Šířka 24 m

Video

Mapa

Země: Rakousko, Spolková země: Vídeň, Měst. část: Leopoldstadt

Seznamy

Rozumím
Tento web používá cookies ke zlepšení obsahu. Co je to cookies?